Futóbicikli készítésének lépései

A rétegelt lemez táblán ki kell rajzolni a váz  1 darabját. Alakja szabadon választott. Lehet íves, egyenes, "ék" alakú, stb. Nem kell túl cicomázni, mert akkor nem lesz elég a tábla. Ebből a 60 x 60 cm méretű anyagból ki lehet vágni a 4 egyforma darabot ami maga a váz lesz, az ülés alatti tartót, és a kormány forgatásához szükséges 2 db kis lapot is.


 Ha megvan 1 darab kivágása, azt körbe kell csiszolni. Ez lesz a minta darab. Ha a formája megfelelő akkor jöhet a további 3 darab körberajzolása, majd a kivágása. Erre a dekopír fűrész tökéletes szerszám.
Amikor mind a 4 fődarab megvan érdemes körben és a felületét is megcsiszolni. A felületéről a régi nyomokat, lakkot, szennyeződést kell eltávolítani.  A csiszolásra a szalagcsiszolót lehet igénybe venni. Hatékony és könnyen kezelhető gép.


 A csiszolás után a 4 egyforma darabot egymásra kell fektetni, stabilan össze kell fogatni, lehetőleg az asztalhoz is, úgy hogy a kerek vége az asztalon túllógjon. Ide lyukat kell fúrni. Ez lesz a kerék tengelyének a helye.

 Erre a fúrógép és a megfelelő méretű fa, vagy fémfúró használható. A tengely "menetes szár" 12 mm átmérőjű, tehát ahhoz hogy a tengely könnyedén mozogjon a fúrt lyukban minimum 13 mm -nek kell lennie.

2 elem másik végébe a "kormány rúd" helyét be kell fúrni. Attól függően hogy mit sikerült szerezni, és milyen átmérőjű, olyan méretű lyukra van szükség. Ennek a furatnak nem szabad nagyobbnak lennie mint a rúd vastagsága. A rúdnak,  a lyukba szorulva kell belemennie. Erre ismét a fúrógép, és egy megfelelő méretű fafúró szükséges.

A további szükséges darabok méretezése a kerék vastagságától függ. Az általam használt kerékhez 105 mm széles darabokra volt szükség. Ekkora gerenda darab kell 2 db. valamint a maradék rétegelt lemezből is kell 2 db 10,5 cm x 15 cm -es darab. a megmaradó rétegelt lemez elegendő az ülés alatti tartó kialakítására.  A palló darabból , aminek a vastagsága legalább 3 cm az ülésnek való darabot kell kialakítani, kúposra vágni. A kész ülés mérete kb. 20 cm . hosszú, és kb. 14 cm széles (enyhén kúpos). és kell még a másik fajta pallóból 2 db. 10 cm hosszú fakocka. Ez az ülés tartó melletti rést tölti majd ki. (képen bal oldal közép)
Az egyik gerenda darab egyik végét félkörívesre kell alakítani (képen bal felső sarok), valamint a két rétegelt lemez egyik végét szintén (képen jobb oldal), és ezeket a darabokat ki kell fúrni 16 mm átmérőjű fúróval.
A hosszú darabok  (2 db.) végén látható bevágás csak ehhez a típusú kerékhez szükséges. A kerék tömlős felfújható. Tehát szelep van az egyik oldalán. Ez a bevágás hivatott arra, hogy a futóbicikli összeszerelt állapotában, ha esetleg leereszt a kerék, szétszedés nélkül lehessen a kereket felfújni.


Ha az összes darab elkészült érdemes az elemel élét legömbölyíteni. Ezt meg lehet oldani a szalagcsiszolóval, vagy felsőmaróval, a megfelelő marófejjel. Mivel a futóbicikli, vagy famotor gyereknek készül nem szabad rajta hagyni éles , sérülést okozó kiszögelléseket.
 A marózás csiszolás után el lehet kezdeni az elemek összeállítását. Először a hátsó részt kell összeszerelni. Ennek a végébe kerül a lekerekített gerenda úgy hogy a lekerekítés a két hosszú elemen túlérjen. (bal oldali kép, fekvő elem). Lehet hogy a az elemek végét még kicsit csiszolni kell hogy a kormányt minél jobban el lehessen forgatni. Ezután a másik gerendára rá kell szerelni a két kifúrt rétegelt lemez darabot.
Az első és hátsó elem össze pászítása pozicionálása úgy történik hogy a félkész elemeket fektetve az asztalon kell összeállítani, igy be lehet állítani a magasságot, a szögeket. A darabok elhelyezkedését, ha minden tökéletesen áll, ceruzával jelölni kell, majd jöhet a ragasztás és a csavarozás. Össze lehet szerelni az ülést a tartóval is.
Ha az elemek elkészültek kb. így kell kinézniük. Ki kell még fúrni az ülés tartó, rögzítő csavarjának a helyét.

Érdemes úgy csinálni hogy a tartón 3-4 állítási lehetőség legyen. A gyerek nőni fog és jó ha lehet még állítani.


A menetes szárakat, és a tengelyeket ezután kell pontos méretre vágni. A kerék réz tengelye akkora legyen hogy a kerék műanyag vázánál, a csapágyháztól 1-1 mm -rel túlérjen. Ugyanez a helyzet a kormány réz tengelyénél is. A réz tengely hosszabb legyen mint a gerenda, és a rászerelt 2 db rétegelt lemez. Igy lehet azt biztosítani, hogy a csavarok ne a kereket és a fát szorítsák össze, hanem csak a tengelyre feszüljenek rá így aminek mozogni kell az mozoghat a rögzítés után is.
  A menetes szárak hossza is most kerül pontos méretre vágásra. Meg kell mérni a teljes távolságokat, azokra kerül mindkét oldalra alátét és a rögzítő csavarok. A menetes szár olyan hosszú legyen, hogy a csavarok külső oldalán ne érjen túl. Így biztos hogy nem akad bele a gyerek ruhája, és nem okoz sérülést a kiálló éles szárvég.

Ha minden elkészült festés előtt érdemes összeszerelni a kis famotort, futóbiciklit, hogy minden tökéletes e. Ha valamin még kell alakítani, csiszolni, vágni, azt mindenképpen a festés előtt kell megcsinálni.  A festést  könnyebb szétszedett állapotban elvégezni. Egy helyen nem szabad festeni, lakkozni a fa alkatrészeket. Ez a rész a kormány egymáson elforduló részei. Itt elég a lenolaj, vagy ha nincs akkor gépzsír, a lényeg hogy a fa csússzon egymáson. A lakkozott festett felület ha összetapad akkor nagyon nehéz szétszedni. Talán a képeken is látszik hogy mely részekre gondolok.
 A festés megszáradása után Jöhet a végső összeszerelés. A csavarokat most már rendesen meg lehet húzni. És jöhet a próbakör. Ha jól sikerült a kis motor kinézetű futóbicikli a gyerek büszkén fogja mondani hogy ezt apukám csinálta. Én nem utolsó szempont hogy a lehető legkevesebb összegből megvan az új futóbicikli....